Beleef en ervaar het verschil met geurmarketing

De beste tien geuren over de hele wereld

Geurmarketing is heel erg in opmars. Heel wat winkeleigenaars raken erover eens dat geurbeleving net het verschil maakt. Als je je goed voelt in een winkel ga je er langer blijven en heb je sneller zin om iets te kopen. Geuren hebben dan ook onbewust een heel sterke invloed op je welbehagen en je humeur. Veel meer nog dan een mooie inrichting en een aangenaam muziekje brengen geuren je in een ontspannen (lavendel), verleidelijke (ylangylang) of roekeloze (feromonen)state of mind.

Maar welke geuren kunnen ons nu het meest bekoren?

De geur van geld staat op de tiende plaats. Het demonstreert meteen hoe belangrijk het is in onze consumptiemaatschappij. We worden gelukkig alleen al door aan een nieuw biljet te ruiken.

De geur van geld op 10

De geur van geld

Tip: Als je in een dipje zit haal je een paar biljetten uit de muur. In plaats van ze meteen uit te geven snuffel je er uitgebreid aan. Je voelt je meteen de koning te rijk.

De negende plaats wordt ingenomen door de heerlijke geur van frisse berglucht. Niet moeilijk dat we ons op skivakantie altijd super voelen.

De geur van frisse berglucht op 9

Op nummer acht staat één van mijn favoriete geuren. Net na een  regenbui ruikt de aarde voor mij hemels. Ik denk dat weinig mensen mij zullen tegenspreken. Heel diep in- en uitademen brengt je in een zalige gemoedstoestand.

Als je nog maar net een nieuwe wagen hebt gekocht zal je dit zeker beamen. De nieuwe autogeur staat immers op de zevende plaats in onze top tien. Ik wil er meteen ook bij vertellen dat deze geur artificieel wordt toegevoegd aan je bolide. Vroeger had je veel hout en leder in elke auto waardoor dat niet nodig was. Elke merk heeft zo zijn eigen geur en kenmerk. Je kan de nieuwe autogeur ook kopen om je eigen wagen een opkikkertje te geven. Dat is meteen een verstandige beslissing want in een nieuwe auto rij je voorzichtiger en maak je dus minder kans op een ongeluk.

Joepie een nieuwe wagen, op nr 7

Versgemaaid gras staat op nummer zes. Een degelijke beloning voor diegene die thuis dit jobke voor zijn rekening neemt.

Ondertussen zijn we al bij nr vijf aanbeland.  Deze lijkt mij redelijk evident. Parfum aanbrengen is voor de meeste van ons de normaalste zaak van de wereld. Je eigen parfum ruik je natuurlijk graag maar dat van een geliefd persoon scoort ook hoge toppen. Als je iemand graag ruikt vind je die persoon meestal ook aardig. Het tegenovergestelde is  natuurlijk ook waar dus daar moet je steeds op letten. 🙂

Ik ruik je graag, parfum op nr vijf

Op vier staat  de geur van frisse, zilte zeelucht. Als je een beetje moe of overspannen bent kan een wandeling langs de zee dan ook wonderen doen.

Op nr 4 de geur van zeelucht

 

De parfum van je partner ruik je graag, maar zijn eigen lichaamsgeur scoort nog beter. Deze geur staat meteen in de top drie. De geur vertelt blijkbaar veel over wie je bent en of je compatibel met elkaar bent. Dit is een belangrijk gegeven in de voortplanting, al trachten wij het in deze moderne tijd wat te maskeren, maar blijkbaar lukt dat niet helemaal.

Twee is voor de geur van een dampend tasje koffie. Ik weet soms niet waar ik het meest aan verslaafd ben, de geur of de cafeïne.

Maar in  de top tien van favoriete geuren staat vers gebakken brood met stip op nummer één. Het thuisgevoel wordt blijkbaar door heel wat mensen hoog in hun vaandel gedragen. Als je mensen hun honger gevoel wil aanwakkeren is dit de ideale manier.Smakelijk!

Dit artikel is geschreven door Inge Moerenhout.

Benieuwd naar wat Geurmarketing kan betekenen voor jouw zaak?

Krijg meteen gratis advies van onze Geurexperts: