Beleef en ervaar het verschil met geurmarketing

Geuren zijn zo krachtig dat ze je kunnen doen ontwaken, zelfs uit een diepe coma… welke geur? De geur van geld natuurlijk ☺

scents-blog-2

Geurmarketing is heel erg in opmars. Heel wat winkeleigenaars raken erover eens dat geurbeleving net het verschil maakt. Als je je goed voelt in een winkel ga je er langer blijven en heb je sneller zin om iets te kopen. Geuren hebben dan ook onbewust een heel sterke invloed op je welbehagen en je humeur. Veel meer nog dan een mooie inrichting en een aangenaam muziekje brengen geuren je in een ontspannen (lavendel), verleidelijke (ylangylang) of roekeloze (feromonen)state of mind.
In de top tien van favoriete geuren staat vers gebakken brood met stip op nummer één. Het thuisgevoel wordt blijkbaar door heel wat mensen hoog in hun vaandel gedragen.
De geur van geld krijgt een mooie tiende plaats en toont aan hoe belangrijk het is in onze consumptiemaatschappij.
Het volgende waargebeurd verhaal is daar een mooie illustratie van:

Een 30-jarige man uit China is na meer dan een jaar in coma te hebben gelegen ontwaakt door de geur van geld. Xiao Li, zoals de man heet, raakte in 2013 in coma nadat hij een week onafgebroken wakker bleef om zijn bedrijfsplan uit te werken.

Verplegers vroegen aan de familie van de man welke herinneringen goede gevoelens bij de man opwekken. De hele familie was het erover eens dat vooral geld een drijfveer was in het leven van Li. Daarop besloten de verplegers om een bankbiljet van 100 yuan (omgerekend ongeveer 14 euro) onder zijn neus te houden.

Wonder boven wonder begon Li vrijwel direct met zijn ogen te knipperen, meldt The Mirror. Artsen en verpleegkundigen van het ziekenhuis in Shenzhen, een stad in het zuiden van China, stonden perplex. “Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt in de twintig jaren dat ik arts ben”, aldus de hoofdarts Liu Tang. “Dit laat maar weer eens zien dat geheugen en geur zeer sterke stimulansen zijn.
Terwijl Li herstellende is, blijft zijn familie hem lekker maken met de ‘geldtherapie’. “Hij heeft nog een lange weg te gaan, maar er zit progressie in zijn herstelproces”, aldus dokter Tang.

Of hoe geld toch gelukkig maakt. Vraag dat maar aan de familie van Li. Zij zijn immers heel blij met zijn herstel.

Benieuwd naar wat Geurmarketing kan betekenen voor jouw zaak?

Krijg meteen gratis advies van onze Geurexperts: