Beleef en ervaar het verschil met geurmarketing

Wat is een Geurmachine? En waarvoor wordt het gebruikt?

In deze blogpost bespreken we alles over de geurmachine:

  1. Wat is een Geurmachine precies?
  2. Hoe werkt een Professioneel Geurapparaat?
  3. De Geurtoestel types
  4. Technische aspecten van Geursystemen
  5. Losstaande Geurmachines vs ventilatie-gebaseerde geurapparaten
  6. Hoe krachtig moet een Professionele Geurverspreider zijn?
  7. Geurtoestellen voor evenementen

Geurmachines

Deze uiteenzetting geeft enerzijds een volledig overzicht van de variatie aan geurmachines die momenteel beschikbaar zijn om geurmarketing toe te passen en anderzijds hoe een geursysteem werkt.

Hoewel dit een eenvoudige technologie lijkt, zijn er een aantal moeilijke hindernissen te nemen om het ideale geurtoestel op de markt te brengen.

Niet alleen de degelijkheid en duurzaamheid spelen hier een grote rol, maar ook de gebruikte techniek, het geluidsniveau, de programeerbaarheid en de regelbaarheid van de geur-intensiteit.

Wat is een Geurmachine precies?

Geurmachines zijn toestellen gebruikt om strategisch gekozen geuren subtiel te verspreiden over een commerciële ruimte.

Dit is dus een fysieke marketing-tool om geurmarketing toe te passen.

De geuren zelf worden door geurexperts, in samenspraak met de klant, samengesteld.

De gekozen geur wordt als een vloeistof ingegeven in de professionele geurmachine. Waarna het geurtoestel deze vloeistof vernevelt, verdampt of verstuift om deze vervolgens te verspreiden.

Je hebt een grote waaiere aan opties voor het gebruik van professionele geurverspreiders. Deze is afhankelijk van de grootte van de commerciële ruimte.

Geursystemen zijn tenslotte overal inzetbaar. Dan spreken wij over luchthavens, restaurants, themaparken, fitness clubs, kledingwinkels, shoppingcentra, buitenevenementen, hotels, optiekwinkels, immobiliën, electrozaken tot in theaters, parkeergarages enz….

Hier meer over weten? We hebben ook een blogpost geschreven over de impact van geuren in winkels.

Ook is de intensiteit van geuren regelbaar en zijn professionele geurmachines programmeerbaar.

Hoe werkt een Professioneel Geurapparaat?

Geurmachines zorgen dat een geur in vloeistoffase overgaat naar de dampfase.

De professionele geurapparaten hebben daarvoor elektriciteit nodig.

Bovendien dienen de werkingsuren programmeerbaar te zijn en moet de intensiteit regelbaar zijn.

Er bestaan losstaande units (plug and play) en er bestaan professionele geurtoestellen die aansluitbaar zijn op de airconditioning of het ventilatiesysteem.

De meest optimale en nauwkeurige manier om de intensiteit af te stellen is de digitale werkwijze.

geurtoestellen

Geen enkele ruimte is te klein of te groot om aan geurmarketing te doen. Zowel toiletten als evenementen hallen kunnen op deze manier gebruikt worden om geurmarketing te integreren. Zelfs buiten kan aan geurmarketing worden gedaan. Dan spreken wij hoofdzakelijk over geurmarketing tijdens evenementen.

De Geurtoestel types

Er bestaan 3 technieken voor de overgang van vloeistof naar damp te realiseren. Dit zijn

  1. de verstuiving,
  2. de verdamping
  3. de verneveling.

Deze volgorde illustreert tevens de grootte van de molecule die je in dampfase ontwikkelt.

1. Verstuiving

geurverstuiving geurmachine

Deze kom je het meeste tegen bij toilettoestellen.

Ze werken met aerosols en realiseren een natte druppelwolk. De bedoeling is dat de druppels verdampen vooraleer zij op de grond terechtkomen.

Ze maken ook een beetje geluid bij het verstuiven, maar kunnen evengoed worden ingezet bij geurmarketing.

Zeker wanneer je in toiletten gebruik maakt van meer verrassende frisse geuren geef je een toegevoegde waarde aan bezoekers. Dus niet zozeer Lavendel, sinaasappel of citroen, maar eerder mannelijke of vrouwelijke parfums. “Bubblegum” geur, colageur of een kersen of perzikkengeur bijvoorbeeld.

De kostprijs van deze toestellen is erg laag en op deze manier aan geurmarketing doen in de sanitaire ruimtes is dan ook erg laagdrempelig.

Echter, daarom niet minder belangrijk. Om een voorbeeld te geven: een groot aantal mensen gaat speciaal naar de toiletten in een restaurant om een bevestiging te krijgen dat het restaurant verzorgd en degelijk is. De ervaring hiervan weerspiegelt meestal de kwaliteit en properheid van de keuken. Ik raad dan ook alle horeca eigenaars aan om hier extra aandacht aan te besteden. Hoe specialer en exclusiever het restaurant, hoe belangrijker dat een “special treatment” in de sanitaire ruimtes is.

Bijgevolg is dit een sterke marketingtool om de perceptie van kwaliteit, properheid en creativiteit te verhogen.

2. Verdamping

verdamping geurmachine

Zoals regen dat op de grond valt en achteraf verdampt, kan een geurtoestel hetzelfde realiseren.

Op deze manier dient het parfum te zijn gemaakt op alcoholbasis voor een makkelijke verdamping.

Vervolgens wordt de intensiteit geregeld via een ventilator die boven de verdampende vloeistof wordt geplaatst. Door de ventilator trager of sneller te laten draaien, samen met meer of minder druppels onder de ventilator te bezorgen, ontwikkel je minder of meer geurintensiteit.

Een bijkomende regelbaarheid kan je bekomen door de geurvloeistof op een verwarmde plaat te laten druppelen. De hogere temperatuur van de vloeistof maakt een makkelijkere verdamping mogelijk.

Deze manier van geurmarketing toestellen was de meest voorkomende tot de jaren 2010. Vanaf dan maakten de geurtoestellen op vernevelingsbasis een grote opmars. Reden…zie onderaan

3. Verneveling

verneveling geursysteem

De vernevelingstoestellen realiseren eveneens een overgang van geurvloeistoffen naar de verdampingsfase.

Dit geschiedt echter op een manier waarbij de druppels in de dampfase de kleinste en meest subtiele zijn.

Om dit te realiseren dient een compressor met luchtdruk te worden geïntegreerd. Deze compressor duwt lucht door een diffuser die op zijn beurt de verneveling bewerkstelligt.

Juist deze compressor heeft ervoor gezorgd dat de verneveling geurtoestellen pas hun opmars kenden toen de geurtoestellen goed konden worden geïsoleerd tegen het geluid.

We spreken dan over de jaren 2010. Voorheen werd geurmarketing louter en alleen gerealiseerd door de verdampings- en verstuiving geurtoestellen.

Ook de verdampingstoestellen worden nog steeds ingezet, hoewel de ingebruikname sterk achteruit loopt.

De meest professionele geurmarketing bedrijven gebruiken meer en meer de vernevelingstoestellen wegens een betere regelbaarheid in intensiteit en een volledig constante geur, onafgezien of de geurfles voor 90% is gevuld of voor 10%.

De technische aspecten van Geursystemen

Zoals geldt voor de meeste elektrische toestellen, zijn mechanisch beweegbare onderdelen altijd een grond van risico op defecten. Daarom opteer ik altijd voor een digitaal aanstuursysteem. Waarbij zowel de programmatie, als de intensiteit regeling als de aansturing van de pomp digitaal kunnen gebeuren.

Een bijkomend belangrijk aspect is het gebruikte materiaal. Deze dient bij voorkeur zoveel mogelijk van metaal te zijn aangezien andere stoffen, zoals plastiek, de geur vervormen.

De sterkte van de pomp bepaalt de grootte van de ruimte die je kan bedienen.

De sterkte van de pomp bepaalt op haar beurt dan ook wel weer de kostprijs van het geurtoestel.

De pomp is bovendien het hart van het geurapparaat en heeft een beperkte levensduur. Gelukkig is deze perfect vervangbaar waardoor je bij een vernieuwde pomp als het ware terug een nieuw toestel hebt.

De kostprijs van de pomp is bovendien relatief beperkt ten opzichte van de aankoop van het geurtoestel op zich. Deze varieert van 25 € tot 150 € voor een groter geurtoestel. Dan heb je wel meteen terug een nagenoeg nieuw geurtoestel om weer meerdere jaren te genieten van geurmarketing.

Veelal hebben deze geurmachines een interne batterij waardoor je maar één keer de programmatie moet ingeven. Wanneer hij dan stroom verliest en terug wordt ingeschakeld start hij terug waar hij is geëindigd met de reeds ingegeven dagen en uren van werking.

Ook de automatische omschakeling van winter- naar zomeruur gebeurt soms automatisch. Meestal is dit alleen voorzien bij de meest verfijnde en duurdere geurtoestellen.

Losstaande geurmachines tegenover ventilatie-gebaseerde geurapparaten

Zoals besproken kan je opteren voor losstaande geurtoestellen of geurmachines op basis van een ventilatiesysteem.

Beide systemen hebben hun voor- en nadelen. We bespreken ze even apart.

1. Geurtoestellen aangesloten op het ventilatiesysteem

geurapparaat /></p>
<p style=Het grote voordeel bij dit systeem is dat men geen geurtoestel ziet staan in het interieur. In een mooi strak design en meubilair is het tenslotte soms erg moeilijk om een losstaand geurtoestel weg te werken.

Daarenboven wordt de geur gelijkmatig verspreid doorheen de ventilatieroosters.

De voorwaarde hiervoor is dat er een continue luchtstroom aanwezig is doorheen de kanalen van de ventilatie. Zoniet blijft de geurvloeistof aan de binnenkant van de kanalen hangen en reikt dit niet tot in de commerciële ruimte.

De integratie van geur in de kanalen geschiedt nadat alle behandelingen (koelen of verwarmen) van de lucht zijn gebeurd door het ventilatiesysteem. Pas wanneer de lucht is behandeld en alleen nog maar door de kanalen stroomt, wordt er een geur bijgevoegd.

2. Losstaande geurmachines (Plug and Play)

Losstaande Geurmachines

Bovenstaande voorwaarde, namelijk een continue luchtstroom, is echter een niet altijd realiseerbare voorwaarde. Eerder zelfs een zeldzame situatie. De geurverneveling in de kanalen heeft immers enkel nut wanneer het ventilatiesysteem actief is.

In België zetten wij niet altijd graag de ventilatie aan gedurende  bijvoorbeeld de tussen seizoenen.

Niettegenstaande de nieuwe wetgeving die een continue verversing van de lucht in, bijvoorbeeld de retail, voorschrijft.

Bijgevolg is in tweede instantie een losstaande geurmachine een betere optie.

Echter dient dit toestel dan weggewerkt te worden in het interieur ofwel ingebouwd te worden in een kast.

Hiervoor zijn echter wel een voldoende aantal mogelijkheden. De plaatsing van een losstaand geurapparaat in een winkel wordt, bij voorkeur, in de eerste helft van de winkel geplaatst. Dit om de best mogelijke “eerste indruk” te geven aan potentiële klanten. “You never get a second chance to give a first impression”.

Manieren om een losstaand geurtoestel weg te werken zijn via een tube doorheen de muur aan de andere zijde van de muur (enkel mogelijk indien er een aanpalende muur aanwezig is).

Een andere manier is het toestel te verstoppen achter een plant, meubelstuk of rek.

Deze manier is echter enkel mogelijk wanneer het geursysteem geluidloos is. Het minste geluid trekt immers de aandacht en het is niet de bedoeling dat consumenten hun aandacht wordt getrokken op een werkende geurmachine waaruit damp komt. Geurmarketing dient immers onbewust te gebeuren.

Hoe krachtig moet een Professionele Geurverspreider zijn?

Om te weten hoe sterk de geurmachine moet zijn, telt hoofdzakelijk het kubieke volume van de te begeuren ruimte. Zeker niet de oppervlakte aangezien de geur in dampvorm elke kubieke volume invult, zowel onder de 2 meter (zijnde in feite het enige belangrijke), als erboven.

Geur vult dus de volledige ruimte. Heb je bijvoorbeeld een ruimte van 8 meter hoog in de plaats van 2 meter hoog, dan verbruik je 4 keren meer geur.

Hier is niets aan te doen. Aan de 6 meter bovenaan heb je helaas niets, maar dien je wel van geur te voorzien.

Het belangrijkste technische gegeven van een geurmachine om dit aan te kunnen is de wattage. Voor kleinere ruimtes is 5 Watt of 10 Watt voldoende. Voor grotere ruimtes dien je eerder 25 Watt te hebben. Voor buitengebruik zijn er zelfs toestellen van 500 Watt beschikbaar (en zelfs noodzakelijk).

Geurtoestellen voor Evenementen

Geurtoestellen voor evenementen

Wanneer de toepassing van geurmarketing dient voor buitengebruik zijn er enkele extra aspecten die in het oog moeten worden gehouden.

In elk geval dien je ermee rekening te houden dat bij veel wind en regen het extra moeilijk is om op een efficiënte manier aan geurmarketing te doen. Regen zorgt ervoor dat de geur in dampfase naar beneden wordt geduwd door de regendruppels. Het effect is dan nagenoeg nihil.

Wanneer er veel wind aanwezig is, dan is het wel mogelijk aan geurmarketing te doen, maar moet er extra aandacht worden besteed aan de locatie van het geurtoestel. Wanneer namelijk de wind uit het oosten komt, dien je de geurmachine natuurlijk in het oosten te plaatsen van de ingang. Wanneer de wind zou draaien, dien je het geurtoestel te verplaatsen. Het klinkt logisch, maar als er hiervoor geen verantwoordelijke is aangewezen die uitsluitend de geurtoestellen onder zijn verantwoordelijkheid heeft, dan wordt dit niet verplaatst en mis je een unieke kans om een beleving mee te geven die zal worden herinnerd.

Niet vergeten dat er dan aan de andere zijde van de ingang op dit evenement ook stroom moet worden voorzien en een paal om het geurtoestel tegen diefstal te beveiligen.

Het geurtoestel moet bovendien tegen de regen bestand zijn. Dit is niet altijd eenvoudig vermits wij spreken over electrische toestellen die veelal voor binnengebruik worden vervaardigd.

Ook een krachtige ventilator is vereist om toch een klein beetje bestand te zijn tegen eventuele wind.

Wanneer we spreken over evenementen die wereldwijd plaatsvinden moeten de geurtoestellen best stapelbaar zijn in een container voor transport.

Ook zijn er werelddelen die met 110 Volt werken in de plaats van op 220 Volt zoals bij ons in Europa. Een omschakelaar is dan geen onnodige luxe.

Samenvatting

Professionele geurmachines zijn het fysieke tool voor geurmarketing.

Je beschikt over 3 verschillende types van professionele geurverspreiders:

  1. Verstuiving
  2. Verdamping
  3. Verneveling

Geursystemen voor geurmarketing ondergaan nog maandelijks verbeteringen waarbij de technologie nog steeds wordt verfijnd. Hierdoor wordt de verneveling nauwgezetter gestuurd. Vooral het geluid dat het geurtoestel maakt, de design en de grootte van het professioneel geurapparaat zelf worden regelmatig verbeterd.

Een ruimte is nooit te groot om aan geurmarketing te doen. In functie van de capaciteit van het geurtoestel en de grootte van de ruimte die van geur moet worden voorzien kunnen er mogelijk meerdere toestellen in een ruimte worden geplaatst.

De 2 basiselementen in een professionele geurverspreider zijn de compressor (pomp) en de digitale kaart om programmaties te doen. De kwaliteit van beiden bepalen de kwaliteit (en duurzaamheid) van de geurmachine.

Het design ervan is een bijkomend aspect en heeft natuurlijk geen invloed op de kwaliteit en de duurzaamheid van het geursysteem.

Indien er een ventilatie of Airconditioning aanwezig is, dan geef ik de voorkeur aan een geurmachine die hierop wordt aangesloten. Dit kan echter enkel wanneer er een continue luchtstroom in de ventilatie/airconditioning aanwezig is.

Ben je zelf geïnteresseerd om aan geurmarketing te doen? Vraag gratis advies aan onze geurexperts!

Benieuwd naar wat Geurmarketing kan betekenen voor jouw zaak?

Krijg meteen gratis advies van onze Geurexperts: