Beleef en ervaar het verschil met geurmarketing

De Geurmachine: Alles wat je moet weten in 2018

In dit artikel ontdek je alles wat je moet weten over de geurmachine. Ook bespreken we de soorten professionele geurmachines die momenteel beschikbaar zijn om geurmarketing toe te passen. En we vergelijken deze met de geurtoestellen voor thuisgebruik. Tenslotte leggen wij graag de werking uit van de diverse soorten bestaande geurmachines.

Geurmachine

Een overzicht:

  1. Wat is een Geurmachine precies?
  2. Hoe werkt een professioneel Geurtoestel?
  3. Wat zijn de Geurtoestel types?
  4. Over de technische aspecten van Geursystemen
  5. Over het geurtoestel voor thuisgebruik
  6. Over geurtoestellen voor evenementen

Hoewel de geurmachine een eenvoudige technologie lijkt, zijn er een aantal moeilijke hindernissen te nemen om het ideale geurtoestel op de markt te brengen.

Niet alleen de degelijkheid en duurzaamheid spelen hier een grote rol, maar ook de gebruikte techniek, het uiterlijk, de grootte, het geluidsniveau, prgrammeerbaar of niet en de regelbaarheid van de geur-intensiteit.

Wat is de Geurmachine?

Geurmachines zijn toestellen gebruikt om strategisch gekozen geuren subtiel te verspreiden over een commerciële ruimte.

Dit is dus een fysieke marketing-tool om geurmarketing toe te passen.

De geuren zelf worden door geurexperts, in samenspraak met de klant, samengesteld. Welke geuren worden gekozen hangt af van je eigen merk en wordt gebaseerd op haar eigen specifieke waardes, rationele- en emotionele factoren. Hier speelt de service en professionalisme van je leverancier een belangrijke rol. Opgelet: Dit is de basis van geurmarketing. Wij raden dan ook aan je erg goed te informeren bij de keuze van leverancier.

De gekozen geur wordt als een vloeistof ingegeven in de professionele geurmachine. Waarna het geurtoestel deze vloeistof vernevelt, verdampt of verstuift om deze vervolgens te verspreiden.

Je hebt een grote waaiere aan opties voor het gebruik van professionele geurverspreiders. Welke je werkelijk nodig hebt is afhankelijk van het toepassingsgebied. en type van commerciële ruimte.

Geursystemen zijn tenslotte overal inzetbaar. Dan spreken wij over luchthavens, restaurants, themaparken, fitness clubs, kledingwinkels, shoppingcentra, buitenevenementen, hotels, begrafenisondernemers, interieurzaken, meubelwinkels, tweedehandszaken, optiekwinkels, immobiliën, electrozaken tot in theaters, parkeergarages enz….

Hier meer over weten? We hebben ook een blogpost geschreven over de impact van geuren in winkels.

Ook is de intensiteit van geuren regelbaar en zijn professionele geurmachines steeds programmeerbaar.

Hoe werkt een professioneel Geurtoestel?

Een geurmachines zorgt ervoor dat een geur in vloeistoffase overgaat naar de dampfase.

De professionele geurapparaten hebben daarvoor elektriciteit nodig.

Bovendien dienen de werkingsuren programmeerbaar te zijn en moet de intensiteit regelbaar zijn.

Er bestaan losstaande units (plug and play) en er bestaan professionele geurtoestellen die aansluitbaar zijn op de airconditioning of het ventilatiesysteem. Voor toestellen voor buitengebruik dient er steeds een ventilator geïntegreerd te zijn.

De meest optimale en nauwkeurige manier om de intensiteit af te stellen is de digitale werkwijze.

geurtoestellen

Geen enkele ruimte is te klein of te groot om aan geurmarketing te doen. Zowel toiletten als evenementen hallen kunnen op deze manier gebruikt worden om geurmarketing te integreren. Zelfs buiten kan aan geurmarketing worden gedaan. Dan spreken wij hoofdzakelijk over geurmarketing tijdens evenementen.

De types professionele geurapparaten

Er bestaan 3 technieken voor de overgang van vloeistof naar damp te realiseren. Dit zijn:

1. de verstuiving,

2. de verdamping

3. de verneveling.

Deze volgorde illustreert tevens de grootte van de molecule die je in dampfase ontwikkelt. Hoe kleiner de molecule hoe verfijnder de geurbeleving zal zijn. Ook is deze laatste methode de meest economische omdat het geurconsumptie hier het laagste is.

1. Verstuiving

geurverstuiving geurmachine

Deze kom je het meeste tegen bij toilettoestellen.

Ze werken met aerosols en realiseren een natte druppelwolk. De bedoeling is dat de druppels verdampen vooraleer zij op de grond terechtkomen.

Ze maken ook een beetje geluid bij het verstuiven, maar kunnen evengoed worden ingezet bij geurmarketing.

Zeker wanneer je in toiletten gebruik maakt van meer verrassende frisse geuren geef je een toegevoegde waarde aan bezoekers. Dus niet zozeer Lavendel, sinaasappel of citroen, maar eerder mannelijke of vrouwelijke parfums. “Bubblegum” geur, colageur of een kersen of perzikkengeur bijvoorbeeld.

De kostprijs van deze toestellen is erg laag en op deze manier aan geurmarketing doen in de sanitaire ruimtes is dan ook erg laagdrempelig.

Echter, daarom niet minder belangrijk. Om een voorbeeld te geven: een groot aantal mensen gaat speciaal naar de toiletten in een restaurant om een bevestiging te krijgen dat het restaurant verzorgd en degelijk is. De ervaring hiervan weerspiegelt meestal de kwaliteit en properheid van de keuken. Ik raad dan ook alle horeca eigenaars aan om hier extra aandacht aan te besteden. Hoe specialer en exclusiever het restaurant, hoe belangrijker dat een “special treatment” in de sanitaire ruimtes is.

Bijgevolg is dit een sterke marketingtool om de perceptie van kwaliteit, properheid en creativiteit te verhogen.

2. Verdamping

verdamping geurmachine

Zoals regen die op de grond valt en achteraf verdampt, kan een geurtoestel hetzelfde realiseren, met name parfumdruppels laten verdampen op een natuurlijke manier.

In dit geval dient het parfum te zijn gemaakt op alcoholbasis voor een makkelijke verdamping.

Vervolgens wordt de intensiteit geregeld via een ventilator die boven de verdampende vloeistof wordt geplaatst. Door de ventilator trager of sneller te laten draaien, samen met meer of minder druppels onder de ventilator te bezorgen, ontwikkel je minder of meer geurintensiteit.

Een bijkomende regelbaarheid kan je bekomen door de geurvloeistof op een verwarmde plaat te laten druppelen. De hogere temperatuur van de vloeistof maakt een makkelijkere verdamping mogelijk.

Deze manier van geurmarketing toestellen was de meest voorkomende tot de jaren 2010. Vanaf dan maakten de geurtoestellen op vernevelingsbasis een grote opmars. Reden…zie onderaan

3. Verneveling

verneveling geursysteem

De vernevelingstoestellen realiseren eveneens een overgang van geurvloeistoffen naar de verdampingsfase.

Dit geschiedt echter op een manier waarbij de druppels in de dampfase de kleinste en meest subtiele zijn.

Om dit te realiseren dient een compressor met luchtdruk te worden geïntegreerd. Deze compressor duwt lucht door een diffuser die op zijn beurt de verneveling bewerkstelligt.

Juist deze compressor heeft ervoor gezorgd dat de verneveling geurtoestellen pas hun opmars kenden toen de geurtoestellen goed konden worden geïsoleerd tegen het geluid.

We spreken dan over de jaren 2010. Voorheen werd geurmarketing louter en alleen gerealiseerd door de verdampings- en verstuiving geurtoestellen.

Ook de verdampingstoestellen worden nog steeds ingezet, hoewel de ingebruikname sterk achteruit loopt.

De meest professionele geurmarketing bedrijven gebruiken meer en meer de vernevelingstoestellen wegens een betere regelbaarheid in intensiteit en een volledig constante geur, onafgezien of de geurfles voor 90% is gevuld of voor 10%.

Over het geurtoestel voor thuisgebruik

Indien je een professioneel geurtoestel wenst, maar dit voor bij je thuis wilt gebruiken, dan is het nuttig dat je rekening houdt met onderstaande punten:

Het is erg belangrijk dat je een geruisloos toestel inzet. Meestal staat er bij je thuis, in tegenstelling tot in commerciële ruimtes niet steeds muziek op. Het minste geluid kan al snel storend gaan werken

Het ‘design’ van het toestel is ook een belangrijk aspect

Let er op dat je geen al te groot toestel koopt. Vermits ruimtes in een woning in het algemeen kleiner zijn dan commerciële ruimtes, heb je ook een veel minder krachtige pomp nodig en aldus zal een kleiner toestel meer dan volstaan

De prijzen liggen voor een thuistoestel veel lager

Als basis raad ik je aan om voor een toestel voor je woning op zoek te gaan naar een geurtoestel dat hiervoor speciaal is ontworpen. De professionele geurtoestellen zijn meestal te groot en te krachtig voor in een privé woning.

Over geurtoestellen voor Evenementen

Geurtoestellen voor evenementen

Wanneer de toepassing van geurmarketing dient voor buitengebruik zijn er enkele extra aspecten die in het oog moeten worden gehouden.

In elk geval dien je ermee rekening te houden dat bij veel wind en regen het extra moeilijk is om op een efficiënte manier aan geurmarketing te doen. Regen zorgt ervoor dat de geur in dampfase naar beneden wordt geduwd door de regendruppels. Het effect is dan nagenoeg nihil.

Wanneer er veel wind aanwezig is, dan is het wel mogelijk aan geurmarketing te doen, maar moet er extra aandacht worden besteed aan de locatie van het geurtoestel. Wanneer namelijk de wind uit het oosten komt, dien je de geurmachine natuurlijk in het oosten te plaatsen van de ingang. Wanneer de wind zou draaien, dien je het geurtoestel te verplaatsen. Het klinkt logisch, maar als er hiervoor geen verantwoordelijke is aangewezen die uitsluitend de geurtoestellen onder zijn verantwoordelijkheid heeft, dan wordt dit niet verplaatst en mis je een unieke kans om een beleving mee te geven die zal worden herinnerd.

Niet vergeten dat er dan aan de andere zijde van de ingang op dit evenement ook stroom moet worden voorzien en een paal om het geurtoestel tegen diefstal te beveiligen.

Het geurtoestel moet bovendien tegen de regen bestand zijn. Dit is niet altijd eenvoudig vermits wij spreken over electrische toestellen die veelal voor binnengebruik worden vervaardigd.

Ook een krachtige ventilator is vereist om toch een klein beetje bestand te zijn tegen eventuele wind.

Wanneer we spreken over evenementen die wereldwijd plaatsvinden moeten de geurtoestellen best stapelbaar zijn in een container voor transport.

Ook zijn er werelddelen die met 110 Volt werken in de plaats van op 220 Volt zoals bij ons in Europa. Een omschakelaar is dan geen onnodige luxe.

Samenvatting

Professionele geurmachines zijn het fysieke tool voor geurmarketing.

Je beschikt over 3 verschillende types van professionele geurverspreiders:

1. Verstuiving

2. Verdamping

3. Verneveling

Geursystemen voor geurmarketing ondergaan nog maandelijks verbeteringen waarbij de technologie nog steeds wordt verfijnd. Hierdoor wordt de verneveling nauwgezetter gestuurd. Vooral het geluid dat het geurtoestel maakt, de design en de grootte van het professioneel geurapparaat zelf worden regelmatig verbeterd.

Een ruimte is nooit te groot om aan geurmarketing te doen. In functie van de capaciteit van het geurtoestel en de grootte van de ruimte die van geur moet worden voorzien kunnen er mogelijk meerdere toestellen in een ruimte worden geplaatst.

De 2 basiselementen in een professionele geurverspreider zijn de compressor (pomp) en de digitale kaart om programmaties te doen. De kwaliteit van beiden bepalen de kwaliteit (en duurzaamheid) van de geurmachine.

Het design ervan is een bijkomend aspect en heeft natuurlijk geen invloed op de kwaliteit en de duurzaamheid van het geursysteem.

Indien er een ventilatie of Airconditioning aanwezig is, dan geef ik de voorkeur aan een geurmachine die hierop wordt aangesloten. Dit kan echter enkel wanneer er een continue luchtstroom in de ventilatie/airconditioning aanwezig is.

Ben je zelf geïnteresseerd om aan geurmarketing te doen? Vraag gratis advies aan onze geurexperts!