Beleef en ervaar het verschil met geurmarketing

Geurmarketing beïnvloedt niet alleen het welbehagen van je klanten, maar ook de omzet van je winkel!

scents-blog-1a

Wie denkt dat Geurmarketing alleen maar het verspreiden van een aangename geur is in een ruimte heeft het grondig mis. Zet je aromamarketing juist in dan zal het zonder enige twijfel je merk of produkt versterken.
Geurmarketing bestaat trouwens al veel langer dan vandaag. Tijdens de middeleeuwen bijvoorbeel gooiden marktkramers pekel voor hun kraam zodat hongerige zielen sneller klant werden.
Projectontwikkelaars maakten als één van de eersten gebruik van de geur van koekjes in hun modelwoningen. Mensen voelen zich door de bekende en heerlijke geur veel sneller thuis en gaan daardoor sneller over tot een aankoop. Door het grote succes hiervan gebruiken makelaars hierdoor over de hele wereld de geur van koffie en cake bij de verkoop van woningen.

In België is de trend nog niet zolang in opmars maar in het Oosten en de USA is het bijna een evidentie.
Disney was de eerste multinational die het belang van geurmarketing inzag. In Disneyworld wordt in alle winkels gebruik gemaakt van geuren die emoties oproepen. Niet alleen voor de gezelligheid maar ook om de verkoop te doen stijgen. Mensen voelen zich beter, blijven langer in de shop en waarderen de producten meer.

Het is ook belangrijk dat je kiest voor de juiste geur. Net die geur die je merkidentiteit en je doelgroep het meest aanspreekt. Elke geur heeft immers zijn eigen individuele karaktertrek. Sinaasappel maakt je blij en opgewekt, terwijl lavendel dan weer een kalmerende uitwerking heeft.
Als je de juiste geur gevonden hebt, gaat die een diepgaande connectie aan met je klant. Je product of winkel krijgt een positievere emotionele indruk die geen enkel ander zintuig dan de neus kan creëren.

Het hoeft natuurlijk niet altijd commercieel gebruikt te worden. Ook in de zorgsector kan het wonderen doen. Bij een dokter of in een ziekenhuis kan het angst verminderen. In een rusthuis verdwijnen de vervelende geurtjes en zullen oudjes zich bij de geur van koffie of spek en eieren zich terug thuis voelen.
Dit is maar een kleine bloemlezing over Geurmarketing. In de volgend artikels zal ik wat meer in detail gaan.

Maar onthou goed, de neus is één van de meest onderschatte zintuigen. Als je je alleen concentreert op wat mensen zien en horen dan mis je het belangrijkste. Sterker nog, zet je volledig in op geur om je merk of zaak te promoten en de positieve impact van de andere zintuigen stijgt gewoon mee.
75 procent van onze emoties wordt (onbewust) bepaald door wat we ruiken. Wie zich ontspannen, mooi en verleidelijk voelt die koopt met veel meer plezier.

Tell me and I’ll forget
Show me and I’ll understand
Let me smell and I’ll remember

Benieuwd naar wat Geurmarketing kan betekenen voor jouw zaak?

Krijg meteen gratis advies van onze Geurexperts: