Beleef en ervaar het verschil met geurmarketing

De kracht van verleiding van muskusgeuren

muskusgeuren

Muskus, het is een zeer populair ingrediënt als we het over geuren hebben. Maar het kan echt naar heel uiteenlopende zaken ruiken. Van een warme bezwete huid , vers gewassen lakens, propere babybilletjes tot dierlijke afscheidingen die niet zo heerlijk geuren. Kortom het is een zeer schizofreen ingrediënt dat heel juist gedoseerd moet worden en verschrikkelijk duur is of beter gezegd was.
De dierlijke aroma’s komen van de authentieke muskus: het is de klierafscheiding van een bronstig mannelijk muskushert. Voor een kilo moesten er tientallen herten sneuvelen, wat de prijs ongekende hoogten in dreef. En het muskushert op de rand van uitsterven bracht: in 1979 werd de jacht op het hert gelukkig verboden.
Vanwege de waanzinnige prijzen was men al eerder op zoek gegaan naar goedkopere alternatieven. Die vond men in bepaalde planten en in de chemie. Sinds de jaren tachtig gebruikt men bijna uitsluitend synthetische muskus in parfums.
De dierlijke geur van muskus raakte wat in de vergetelheid, terwijl de witte muskussoorten veld wonnen. Ze werden eerst en vooral gebruikt in de wasmiddelindustrie omdat zijn heerlijke geur lang blijft hangen in de kleding.
De collega parfumeurs van luxe producten zagen daar ook het voordeel van en ondertussen is White Musk in heel wat parfums een belangrijk ingrediënt.
White Musk heeft zijn naam te danken aan het massaal gebruik in de wasmiddelindustrie. Het is immers een goedkoop ingrediënt en de geur blijft lang hangen in de gewassen kleren. Dat interesseerde de collega-parfumeurs uit de ‘fine fragrance’ afdeling die ze in hun parfums gingen verwerken. Tegenwoordig zit witte muskus haast in elk parfum.

Muskus heeft dus verschillende gezichten:
The Body Shop White Musk en Alyssa Ashley White Musk brachten haast elk tienermeisje in de jaren tachtig in de ban.
White Linen van Estée Lauder is de referentie wanneer je van ‘wasgoed fris’ houdt.
In zowat alle parfums van Chloé (behalve Le Classique) zit White Musk die van de combinatie witte muskus en rozen hun signatuur hebben gemaakt. (parfumerie)

Ook in Geurmarketing wordt het schizofrene ingrediënt veelvuldig gebruikt. Het heeft de bedoeling om klanten op een subtiele manier te verleiden. Als je je goed voelt in een zaak, ga je er langer blijven en heb je meer zin om iets te kopen.
De geur van witte muskus heeft een verleidelijke maar ook frisse uitstraling. Hij wordt verwerkt in white Of Crisp Linnen. Twee geuren die het zuivere van net gewassen linnen naar boven toveren en een “spic en span” gevoel accentueren op een nostalgische manier.
Ook in Amethyst, French Glam en Bochic zit White Musk. De verleiding ligt hier echt niet ver om de hoek. Deze (speciaal voor het Geurmarketing bedrijf Scents gemaakte) geuren laten klanten hun vrouwelijkheid opnieuw ontdekken. Een zelfbewuste verleidelijke vrouw weet sneller wat ze wil en koopt dat ook.
Musk heeft een dierlijke oorsprong en geschiedenis. De mens ook, ons onderbewuste is enorm ontvankelijk voor alles wat goed of slecht ruikt. Geur bepaalt, zonder dat we het beseffen, mee ons humeur en ons gedrag. We kunnen onze gemoedstoestand en die van onze klanten dan ook maar beter in goede banen leiden.
Subtiel maar oooh zo belangrijk.

scents-blog-3a

Benieuwd naar wat Geurmarketing kan betekenen voor jouw zaak?

Krijg meteen gratis advies van onze Geurexperts: