Beleef en ervaar het verschil met geurmarketing

La machine à odeurs : tout ce que vous devez savoir d’ici 2022

Dans cet article, vous découvrirez tout ce que vous devez savoir sur la machine à parfumer. Nous abordons également les types de diffuseurs de parfum professionnels actuellement disponibles pour le marketing olfactif. Et nous les comparons avec les appareils de parfumage à usage domestique. Enfin, nous expliquons le fonctionnement des différents types de dispositifs olfactifs existants.

Geurmachine

Une vue d’ensemble :

  1. Wat is een Geurmachine precies?
  2. Hoe werkt een professioneel Geurtoestel?
  3. Wat zijn de Geurtoestel types?
  4. Over de technische aspecten van Geursystemen
  5. Over het geurtoestel voor thuisgebruik
  6. Over geurtoestellen voor evenementen

Bien que la machine à parfumer puisse sembler être une technologie simple, il y a quelques obstacles difficiles à surmonter pour mettre sur le marché le dispositif de parfumage idéal. Nos systèmes de parfumage sont très populaires.

Non seulement la durabilité et la fiabilité jouent un rôle important, mais aussi la technologie utilisée, l’apparence, la taille, le niveau sonore, le caractère programmable ou non et la possibilité de contrôler l’intensité du parfum.

Qu’est-ce que la machine à parfums ?

Les machines à parfums sont des appareils utilisés pour diffuser subtilement des senteurs choisies de manière stratégique dans un espace commercial.

Il s’agit donc d’un outil de marketing physique pour appliquer le marketing olfactif.

Les parfums eux-mêmes sont composés par des experts en parfumerie, en concertation avec le client. Le choix des parfums dépend de votre propre marque et se fonde sur des valeurs, des facteurs rationnels et émotionnels qui lui sont propres. Le service et le professionnalisme de votre fournisseur jouent ici un rôle important. Note : C’est la base du marketing olfactif. Nous vous recommandons d’être bien informé lorsque vous choisissez un fournisseur.

Le parfum choisi est introduit sous forme liquide dans la machine à parfums professionnelle. La machine à parfum atomise, vaporise ou pulvérise ensuite ce liquide afin de le diffuser.

Vous disposez d’un large éventail de possibilités pour utiliser les diffuseurs de parfum professionnels. Celle dont vous avez réellement besoin dépend du domaine d’application et du type d’espace commercial.

Après tout, les systèmes olfactifs peuvent être utilisés partout. Dans les aéroports, les restaurants, les parcs à thème, les clubs de fitness, les magasins de vêtements, les centres commerciaux, les événements en plein air, les hôtels, les pompes funèbres, les magasins de décoration intérieure, les magasins de meubles, les magasins d’occasion, les magasins d’optique, les magasins d’immobilier, les magasins d’électricité, les théâtres, les parkings, etc. ….

Vous voulez en savoir plus ? Nous avons également rédigé un article de blog sur l’impact des parfums dans les magasins.

L’intensité des parfums est également réglable et les machines à parfums professionnelles sont toujours programmables.

Nos machines à parfums professionnelles

Une machine à parfumer fait passer un parfum de la phase liquide à la phase vapeur.

Les diffuseurs de parfum professionnels ont besoin d’électricité pour cela.

En outre, les heures de fonctionnement doivent être programmables et l’intensité doit être réglable.

Il existe des unités autonomes (plug and play) et des appareils de parfumerie professionnelle qui peuvent être raccordés au système de climatisation ou de ventilation. Pour les unités destinées à être utilisées à l’extérieur, un ventilateur doit toujours être intégré.

La méthode la plus optimale et la plus précise pour régler l’intensité est la méthode numérique.

geurtoestellen

Aucun espace n’est trop petit ou trop grand pour utiliser le marketing olfactif. Les toilettes et les salles d’événements peuvent être utilisées de cette manière pour intégrer le marketing olfactif. Même à l’extérieur, le marketing olfactif peut être utilisé. Nous parlons principalement du marketing olfactif lors d’événements.

Comment fonctionne une machine à parfumer ?

Il existe 3 techniques pour réaliser le passage du liquide à la vapeur. Ce sont :

1.  la vaporisation,

2. l’évaporation

3. la nébulisation.

Cet ordre illustre également la taille de la molécule que vous développez en phase vapeur. Plus la molécule est petite, plus l’expérience olfactive sera raffinée. De plus, cette dernière méthode est la plus économique car la consommation de parfum est ici la plus faible.

1. Verstuiving

geurverstuiving geurmachine

On les trouve le plus souvent dans les appareils de toilette.

Ils fonctionnent avec des aérosols et créent un nuage de gouttes humides. L’objectif est que les gouttelettes s’évaporent avant de toucher le sol.

Ils font également un peu de bruit lorsqu’ils sont pulvérisés, mais peuvent être utilisés tout aussi bien pour le marketing olfactif.

En particulier, lorsque vous utilisez des parfums frais et surprenants dans les toilettes, vous donnez une valeur ajoutée aux visiteurs. Donc pas tellement de lavande, d’orange ou de citron, mais plutôt des parfums masculins ou féminins. Parfum « Bubblegum », parfum de cola ou parfum de cerise ou de pêche par exemple.

Le prix de revient de ces appareils est très bas, de sorte que la commercialisation de parfums dans les toilettes est très accessible.

Cependant, cela ne la rend pas moins importante. Pour donner un exemple, un grand nombre de personnes vont aux toilettes d’un restaurant spécifiquement pour avoir la confirmation que le restaurant est bien entretenu et décent. Cette expérience reflète généralement la qualité et la propreté de la cuisine. Je conseille donc à tous les restaurateurs d’y prêter une attention particulière. Plus le restaurant est spécial et exclusif, plus il est important d’avoir un « traitement spécial » dans les toilettes.

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Il s’agit donc d’un outil de marketing puissant pour accroître la perception de la qualité, de la propreté et de la créativité.

2. Verdamping

verdamping geurmachine

Tout comme la pluie tombe sur le sol et s’évapore ensuite, un appareil à parfum peut faire de même, à savoir permettre aux gouttelettes de parfum de s’évaporer naturellement.

Dans ce cas, le parfum doit être fabriqué sur une base d’alcool pour faciliter l’évaporation.

Vervolgens wordt de intensiteit geregeld via een ventilator die boven de verdampende vloeistof wordt geplaatst. Door de ventilator trager of sneller te laten draaien, samen met meer of minder druppels onder de ventilator te bezorgen, ontwikkel je minder of meer geurintensiteit.

Een bijkomende regelbaarheid kan je bekomen door de geurvloeistof op een verwarmde plaat te laten druppelen. De hogere temperatuur van de vloeistof maakt een makkelijkere verdamping mogelijk.

Deze manier van geurmarketing toestellen was de meest voorkomende tot de jaren 2010. Vanaf dan maakten de geurtoestellen op vernevelingsbasis een grote opmars. Reden…zie onderaan

3. Verneveling

verneveling geursysteem

De vernevelingstoestellen realiseren eveneens een overgang van geurvloeistoffen naar de verdampingsfase.

Dit geschiedt echter op een manier waarbij de druppels in de dampfase de kleinste en meest subtiele zijn.

Om dit te realiseren dient een compressor met luchtdruk te worden geïntegreerd. Deze compressor duwt lucht door een diffuser die op zijn beurt de verneveling bewerkstelligt.

Juist deze compressor heeft ervoor gezorgd dat de verneveling geurtoestellen pas hun opmars kenden toen de geurtoestellen goed konden worden geïsoleerd tegen het geluid.

We spreken dan over de jaren 2010. Voorheen werd geurmarketing louter en alleen gerealiseerd door de verdampings- en verstuiving geurtoestellen.

Ook de verdampingstoestellen worden nog steeds ingezet, hoewel de ingebruikname sterk achteruit loopt.

De meest professionele geurmarketing bedrijven gebruiken meer en meer de vernevelingstoestellen wegens een betere regelbaarheid in intensiteit en een volledig constante geur, onafgezien of de geurfles voor 90% is gevuld of voor 10%.

Over het geurtoestel voor thuisgebruik

Indien je een professioneel geurtoestel wenst, maar dit voor bij je thuis wilt gebruiken, dan is het nuttig dat je rekening houdt met onderstaande punten:

Het is erg belangrijk dat je een geruisloos toestel inzet. Meestal staat er bij je thuis, in tegenstelling tot in commerciële ruimtes niet steeds muziek op. Het minste geluid kan al snel storend gaan werken

Het ‘design’ van het toestel is ook een belangrijk aspect

Let er op dat je geen al te groot toestel koopt. Vermits ruimtes in een woning in het algemeen kleiner zijn dan commerciële ruimtes, heb je ook een veel minder krachtige pomp nodig en aldus zal een kleiner toestel meer dan volstaan

De prijzen liggen voor een thuistoestel veel lager

Als basis raad ik je aan om voor een toestel voor je woning op zoek te gaan naar een geurtoestel dat hiervoor speciaal is ontworpen. De professionele geurtoestellen zijn meestal te groot en te krachtig voor in een privé woning.

Ben je op zoek naar een geur voor je huis? Lees ons artikel!

Over geurtoestellen voor Evenementen

Geurtoestellen voor evenementen

Wanneer de toepassing van geurmarketing dient voor buitengebruik zijn er enkele extra aspecten die in het oog moeten worden gehouden.

In elk geval dien je ermee rekening te houden dat bij veel wind en regen het extra moeilijk is om op een efficiënte manier aan geurmarketing te doen. Regen zorgt ervoor dat de geur in dampfase naar beneden wordt geduwd door de regendruppels. Het effect is dan nagenoeg nihil.

Wanneer er veel wind aanwezig is, dan is het wel mogelijk aan geurbeleving te doen, maar moet er extra aandacht worden besteed aan de locatie van het geurtoestel. Wanneer namelijk de wind uit het oosten komt, dien je de geurmachine natuurlijk in het oosten te plaatsen van de ingang. Wanneer de wind zou draaien, dien je het geurtoestel te verplaatsen. Het klinkt logisch, maar als er hiervoor geen verantwoordelijke is aangewezen die uitsluitend de geurtoestellen onder zijn verantwoordelijkheid heeft, dan wordt dit niet verplaatst en mis je een unieke kans om een beleving mee te geven die zal worden herinnerd.

Niet vergeten dat er dan aan de andere zijde van de ingang op dit evenement ook stroom moet worden voorzien en een paal om het geurtoestel tegen diefstal te beveiligen.

Het geurtoestel moet bovendien tegen de regen bestand zijn. Dit is niet altijd eenvoudig vermits wij spreken over electrische toestellen die veelal voor binnengebruik worden vervaardigd.

Ook een krachtige ventilator is vereist om toch een klein beetje bestand te zijn tegen eventuele wind.

Wanneer we spreken over evenementen die wereldwijd plaatsvinden moeten de geurtoestellen best stapelbaar zijn in een container voor transport.

Ook zijn er werelddelen die met 110 Volt werken in de plaats van op 220 Volt zoals bij ons in Europa. Een omschakelaar is dan geen onnodige luxe.

Samenvatting

Professionele geurmachines zijn het fysieke tool voor geurmarketing.

Je beschikt over 3 verschillende types van professionele geurverspreiders:

1. Verstuiving

2. Verdamping

3. Verneveling

Geursystemen voor geurmarketing ondergaan nog maandelijks verbeteringen waarbij de technologie nog steeds wordt verfijnd. Hierdoor wordt de verneveling nauwgezetter gestuurd. Vooral het geluid dat het geurtoestel maakt, de design en de grootte van het professioneel geurapparaat zelf worden regelmatig verbeterd.

Een ruimte is nooit te groot om aan geurmarketing te doen. In functie van de capaciteit van het geurtoestel en de grootte van de ruimte die van geur moet worden voorzien kunnen er mogelijk meerdere toestellen in een ruimte worden geplaatst.

De 2 basiselementen in een professionele geurverspreider zijn de compressor (pomp) en de digitale kaart om programmaties te doen. De kwaliteit van beiden bepalen de kwaliteit (en duurzaamheid) van de geurmachine.

Het design ervan is een bijkomend aspect en heeft natuurlijk geen invloed op de kwaliteit en de duurzaamheid van het geursysteem.

Indien er een ventilatie of Airconditioning aanwezig is, dan geef ik de voorkeur aan een geurmachine die hierop wordt aangesloten. Dit kan echter enkel wanneer er een continue luchtstroom in de ventilatie/airconditioning aanwezig is.

Ben je zelf geïnteresseerd om aan geurmarketing te doen? Vraag gratis advies aan onze geurexperts!