Geurmarketing in 2023: 5 veelgemaakte fouten

Geurmarketing mag dan al eeuwen oud zijn, voor velen is het nog steeds een nieuwe techniek waar doordacht mee omgegaan moet worden. Er is een groot aanbod geurtoestellen op de markt en een nog groter assortiment aan geuren. Om daarin de juiste keuze te maken, mag je je niet laten misleiden door verkoopspraatjes en mythes.

 

1. Een mooi toestel is een goed toestel

“Mooi” staat, net zoals bij andere producten, niet gelijk aan kwaliteit. Een geurverspreider is een mechanisch toestel, dat moet dus correct en degelijk in elkaar zitten om goed te kunnen functioneren. Ze zijn een noodzakelijke tool om aan geurmarketing te doen en in de meeste gevallen worden de geurtoestellen uit het zicht van de klanten geplaatst. Een mooi toestel heeft in dat geval dus geen meerwaarde op een minder mooi toestel. Ze bestaan in alle soorten, vormen en maten. Waar moet jij dan wél rekening mee houden bij de keuze van je toestel?

  • De kracht van de pomp
  • De programmatie mogelijkheden
  • De duurzaamheid
  • Het elektriciteitsverbruik
  • Het geluidsniveau

Een overzicht van onze geurtoestellen vind je hier terug.

2. Enkel natuurlijke of etherische oliën zijn goed

De mythe dat enkel natuurlijke of etherische oliën gezond zijn, vindt zijn bestaan vaak terug in de aromatherapie. Geurmarketing en aromatherapie hebben echter niet veel met elkaar te maken. Het is zeer moeilijk om etherische oliën in te zetten bij geurmarketing voor bedrijven. Je kan deze geuren enkel inzetten als er een extra ingrediënt aan wordt toegevoegd, zodat de geur correct en aangenaam verspreid kan worden. Echter is dit ingrediënt niet even natuurlijk als de pure etherische olie. Wij hebben in ons assortiment wel enkele etherische geuren zitten die gebruikt kunnen worden.

Synthetische geuren zijn samengesteld in een labo en moeten voldoen aan de strengste voorwaarden wat betreft gezondheid en veiligheid. Daarom zijn al onze geuren IFRA goedgekeurd. Dit is de enige referentie naar een perfecte bescherming van onze gezondheid. Veel van deze synthetische geuren zijn wel gebaseerd op etherische oliën. Ze zijn dus compleet veilig voor de gezondheid én hebben, in tegenstelling tot etherische oliën, geen invloed op onze fysieke gezondheid. Dat is namelijk niet de bedoeling wanneer je geurbeleving voor je klanten wil voorzien.

Doordat synthetische geuren opgebouwd zijn uit allerlei verschillende ingrediënten, kunnen ze ook meer aansluiten bij de wensen van de klant en bij de identiteit van het merk.

 

3. De goedkoopste optie kiezen

Appelen met appelen vergelijken is in deze sector heel erg belangrijk. Vergelijken kan je op basis van de 5 criteria die we in puntje 1 aanhaalden. Kies ook beter voor een vernevelingstoestel in plaats van een verstuivings- of verdampingstoestel.

Wanneer het toestel erg goedkoop is, dan is de kracht en kwaliteit van de pomp een extra aspect om kritisch te bekijken. Ook de kosten van een geurfles moet je evalueren. Het zou kunnen dat de geurflessen die in het toestel passen van leverancier A een volume hebben van 100 ml en die van leverancier B een volume van 150 ml hebben. In dat geval is het logisch dat het toestel van leverancier B duurder is, maar je zal ook minder snel je geurfles moeten bijvullen of vervangen.

De kostprijs hangt ook af van de kwaliteit en samenstelling van de geur (hoeveel % solventen er gebruikt worden). Dat heeft namelijk invloed op hoe lang een geurfles meegaat en dus ook op de kosten die jij per maand hebt. Wil je geld uitsparen en ecologisch te werk gaan? Kies dan voor navullingen van een groter volume. Je kan dan één grotere fles aanschaffen en daarmee het toestel bijvullen wanneer nodig.

 

4. Geuren van eigen makelij

Het maken van parfums is een zeer moeilijke en delicate aangelegenheid. Het is belangrijk dat dit door een professioneel en gespecialiseerd labo gebeurd en zo zijn er maar enkele op de hele wereld. De veiligheidsnormen voor het produceren van parfums zijn zeer streng en dat is ook nodig voor onze gezondheid. Kleinere, lokale producenten zijn daarom een risico. Ga steeds na of het bedrijf voldoende kennis van zaken heeft en de nodige certificaten voor zijn geuren kan aantonen.

De beste geuren worden vandaag de dag geproduceerd in Frankrijk en Duitsland.

 

5. Een niet-gespecialiseerde leverancier

Er zijn maar weinig geurleveranciers beschikbaar, zeker in België. Kies daarom voor een leverancier die gespecialiseerd is in de juiste aspecten. Een professioneel geurmarketingbedrijf werkt samen met de beste leveranciers voor zowel de toestellen als de geuren. Een bedrijf dat zelf zowel de toestellen als de geuren produceert en daarbij ook nog andere services aanbiedt, laat sneller een steek vallen op één van deze gebieden. Kies dus voor een bedrijf dat een perfecte service aanbiedt en samenwerkt met andere gespecialiseerde leveranciers.

Aangezien geurmarketing een nog jonge marketingtechniek is in België, is het belangrijk dat je samenwerkt met de juiste partner die je correcte en objectieve informatie geeft. Geurmarketing is een erg goede marketingtechniek, maar het moet juist worden toegepast. Dat betekent dus met de juiste geur en een gepast toestel voor de situatie.

Ook de nazorg is heel erg belangrijk, een serviceovereenkomst is daarvoor de beste manier van samenwerken. Hierbij garandeert de verkoper ten allen tijde de goede werking van het geurtoestel, waarbij er ook altijd voldoende geur aanwezig is. De prijzen van geuren en toestellen kunnen ver uit elkaar liggen, maar de prijs mag niet de basis zijn voor je beslissing. Als je de gepaste geur toepast met het juiste toestel en de juiste intensiteit van geur hebt, dan brengt het je veel meer op dan die paar euro’s die je per maand meer of minder uitgeeft aan geurmarketing.

Volg je buikgevoel, check bij één of twee referenties van de verkoper of ze tevreden zijn en sluit een overeenkomst af waarbij een garantie wordt gegeven op een goede werking van het geurtoestel. Denk vooral zelf op voorhand goed na wat je wilt bereiken met je bedrijf, welke waardes  er gelden in je bedrijf en welke emotionele en reële factoren je uitstraling bepalen. Op deze manier kan je goed uitleggen wat je wenst te benadrukken in je belevingsruimte. Dit geeft de meeste garantie op een constructief gesprek met je geurmarketing bedrijf.