Beleef en ervaar het verschil met geurmarketing

Hoe Geuren met Kleuren te combineren in Geurmarketing

kleuren in geur marketing

Er zijn instanties die de geur indelen in functie van hoofdzakelijk kleuren en kleurklassificaties. Volgens mij is dit maar één van de vele mogelijke benaderingen die je kan maken en niet altijd voor 100% inzetbaar. Echter vond ik het belangrijk genoeg om deze interessante en rijke visie met jullie te delen.

De werking van geur in het algemeen

Het reukorgaan van de mens staat in een directe verbinding met het limbisch systeem in de hersenen. In dit gebied zit tevens de opslag voor het geheugen en herinneringen plaats. Hier worden ook onze emoties gevormd.

Geuren bevatten erg veel informatie over onze herinneringen en emoties. Deze informatie wordt door personen opgenomen op het moment dat de geur opgesnoven wordt. De informatie wordt naar de hersenen gestuurd via ons zenuwstelsel en maakt daar een koppeling met opgeslagen herinneringen, emoties en overige opgeslagen informatie. Het gevolg is dat je aangetrokken wordt tot de omgeving waarin je vertoeft ofwel….afgestoten… Dit laatste wil je als retailer of verdediger van een merk natuurlijk niet teweegbrengen.

Als de informatie die de geur bevat aansluit bij de andere externe prikkels (kleur, muziek, smaak, tast) die worden waargenomen, dan ontstaat er een “match” en heeft geur een positieve ondersteunende werking naar ons welbehagen en emoties. Indien de waargenomen geur niet aansluit creëer je daarentegen een sterke afstoting omdat ons geurzintuig immers de meeste invloed heeft ten opzichte van onze andere zintuigen met betrekking tot emoties.

Op basis van bovenstaand uitgangspunt kan je een “Geurroute plan” opstellen. Het doel van dit plan is om een goede geur te kiezen in functie van het doel dat de gebruiker met de geur wil bereiken. In dit specifieke geval gaan wij dit doen via kleurkaarten.

Geuren in commerciële ruimtes:

Waar moet je mee rekening houden?

Eerst dien je het doel te identificeren welk je wenst te bereiken met geurmarketing:

  1. Wil je je bedrijf duidelijker communiceren naar je doelgroep en herkenbaarder maken zodat je je onderscheidende factor verhoogt.
  2. Wil je een bepaalde sfeer creëren waarbij je doelgroep langer in je winkel of zaak verblijft waardoor je meer producten of diensten in de kijker zet? Dus wil je beleving verhogend werken.
  3. Wil je je merk of product doen opvallen ten opzichte van je concurrenten.

Bij het eerste doel is het de bedoeling dat de uitstraling van het bedrijf positief wordt beïnvloed door de geur. Bij het tweede doel wordt er getracht een bepaalde “mood” of sfeer te creëren. Meestal wil je dat mensen langer in je winkel of zaak blijven vertoeven met als einddoelstelling dat het product of merk aantrekkelijker wordt.

Bij het derde doel gaat het heel specifiek om geuren die passen bij de identiteit van merken waardoor haar herkenbaarheid en herinneringswaarde verhoogt. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan kledingmerken, wagenmerken (nieuwe autogeur), enz…

Vervolgens dien je het concept waar de geur toepast zal worden te omschrijven. Het is belangrijk om te weten op welke doelgroep de geur gericht is. Daarnaast zijn andere invloeden in de omgeving van belang die waargenomen worden. Al deze aspecten moeten met elkaar overeenkomen om tot het beste resultaat te komen.

Uiteindelijk ga je de geurkeuze laten afhangen van de gebruikte kleuren. Op deze manier zijn we nu terechtgekomen bij de geurselectie op basis van kleurklassificaties. Als mensen geuren ruiken, dan kunnen ze daar automatisch en makkelijk een kleur bij bedenken. Hoe sterker de correlatie tussen beiden hoe natuurlijker en vanzelfsprekend de geur waargenomen wordt en hoe efficiënter geurmarketing wordt.

Daarom vatten wij hier verschillende emoties samen in een kleur, die kleur wordt vervolgens aan een aantal geuren van onze eigen geuren gekoppeld bij wijze van illustratie. Hierdoor gaan ze mekaar versterken, ons Limbisch systeem in harmonie triggeren en op die manier onze emoties positief beïnvloeden.

Op deze manier bevat de uiteindelijk gekozen geur de juiste informatie om je product/dienst of merk optimaal te ondersteunen waarbij je de juiste boodschap naar je doelgroep overbrengt.

Kleurklassificatie, geuren en emoties:

Hier presenteren wij jullie 14 verschillende kleuren samen met een omschrijving van hun weergegeven emoties en de geuren in ons assortiment die hieraan beantwoorden. Dit is maar een voorbeeld om aan te tonen op welke manier een geurkeuze kan worden bepaald. Anderzijds ben ik ervan overtuigd dat er nog meer factoren zijn die meespelen. Deze benadering moet dan ook best aangevuld worden met de invloed van onze andere zintuigen die worden geprikkeld tijdens de geurwaarneming bij het maken van een definitieve keuze.

Ik ben ervan overtuigd dat je bij het lezen van onderstaande informatie aangenaam verrast zal worden en in veel gevallen een bevestiging ervaart van wat je altijd al onbewust aanvoelde.

Veel lees- en kijkplezier!

1. Zonnig, stralend en blij

Scents geuren

  • Citroen en Limoen
  • Citroen en mandarijn
  • Citroen
  • Citroengras
  • Limoen
  • Ananas
  • Summerstore
  • Summer Feeling
  • Zomer
  • Zomer mix
  • Holiday One
  • Mango

 

Impressies

geurmarketing geel

2. kracht, vrolijk, ontspannen en vastberaden

Scents geuren

  • Sinaasappel
  • Sinaasappel-Grapefruit
  • Dropwinkel
  • Engelse drop
  • Perzik
  • Papaya
  • Perzik-Papaya
  • Mandarijn
  • Bloedappelsien
  • Grapefruit

 

Impressies

3. Rustig, comfort, aangenaam, intiem, gezellig

Scents Geuren

  • Kaneelbroodjes
  • Kaneel
  • Speculaas
  • Appeltaart
  • Belgische wafel
  • Café Noir
  • Koffie, suiker en melk
  • Koffie en Cake
  • Capp. Amaretto
  • Capp. Cacoa
  • Chocolade koffie
  • Sinaasappel – chocolade
  • Bakkerij
  • Brood
  • Walnoot
  • Sandelhout
  • Vers Hout

 

 Impressies

koffiegeur marketing

4. Bezield, hartstochtelijk, hartelijk en zwoel

Scents Geuren

  • Verse aardbeien
  • Rozen
  • Kerstdag
  • Bloemenwinkel
  • Flower Mix
  • Framboos
  • Kersen

 

Impressies

rode kleuren en geuren in commerciële ruimtes

5. Helder, levendig, zuiver en fris

Scents Geuren

  • Mistig oerwoud
  • Vers gemaaid gras
  • Eucalyptus
  • Kerstdag
  • Dennewoud
  • Tomaat en basilicum
  • Cederhout
  • Natuur
  • Groen
  • Bamboo
  • Citroengras
  • Zomerweide

 

Impressies

heldere groene geuren

6. Levendig, pittig en fris

Scents Geuren

  • Appel
  • Appel-Vanille
  • Appel-Munt
  • Meloen
  • Vijgen

 

Impressies

levendige en pittige geuren

7. Fris, sereen, kalm, rein en helder

Scents Geuren

  • Pepermunt (sterk)
  • Spearmint
  • Rozen
  • Badkamer
  • Zeewater fris en zilt
  • Noordzee
  • Marine
  • Blue
  • Pacific Ocean
  • Water
  • Anijs

 

Impressies

frisse geuren blaue kleuren

8. Liefelijk, zacht, schattig en vrouwelijk

Scents Geuren

  • Aardbeien
  • Meloen
  • Orchidee
  • Roos
  • Roos “bloem”
  • Roos: Wilde roos
  • Rozentuin
  • Sering
  • Lelietje van Dalen
  • Hyacint
  • Jasmijn

 

Impressies

liefelijke kleuren en zachte geuren

9. Zwoel, vrouwelijk en wellustig

Scents Geuren

  • Bloemenwinkel
  • Glamour
  • Lavendel
  • Lily
  • Sophia
  • Clara
  • Victoria
  • Denise
  • Emily
  • Maria

 

Impressies

Wellustige geuren in geur marketing

10. Stijlvol, superieur en luxe

Scents Geuren

  • Glamour
  • Red Force
  • Rio World
  • Shop de Luxe

 

Impressies

Stijlvolle kleuren in marketing met geuren

 11. Rein, zuiver en puur

Scents Geuren

  • Hotelkamers
  • Fresh Laundry
  • Anijs
  • Clean air
  • Sky
  • Fresh Office
  • Winter

 

Impressies

Rein, zuiver en puur van kleur en geur

12. Heftig, broeierig en zwoel

Scents Geuren

  • Gebrande koffiebonen
  • Smokey / BBQ flavour
  • Chocolade
  • Mint – chocolade
  • Herfst

 

Impressies

Zwoele emoties in geurmarketing

13. Rustiek, werelds, mannelijk en betrouwbaar

Scents Geuren

  • Mistig Oerwoud
  • Boenwas
  • Leer
  • Cederhout
  • Sandelhout
  • Kerstdag
  • Musk
  • Leder Musk
  • Leder Sandelhout
  • Leder Tabak
  • Nieuwe auto Noble
  • Nieuwe auto Ambiente

 

Impressies

rustieke kleuren in geur marketing

14. rigide, artistiek, geheimzinnig en mannelijk

Scents Geuren

  • Red Force
  • Constante
  • Shop de Luxe
  • Etienne
  • Secret Desire
  • Robert
  • Stan
  • Hendrik
  • Ken

 

Impressies

Rigide en zwarte kleuren voor commerciële geuren in geurmarketing

Meer leren over Geurmarketing? Ontdek hier enkele interessante artikels:

Geurmarketing alles wat je moet weten

De commerciële impact van Geurmarketing in Winkelruimtes.

Wat is een Geurmachine? En waarvoor wordt het gebruikt?