Geurmarketing: voorbeelden in de praktijk
Geur is niet tastbaar. Het is dus best logisch dat je het moeilijk vindt om een beeld te vormen van wat geurmarketing is en op welke manieren je het in kan zetten. Daarom vind je hier enkele concrete voorbeelden van geurmarketing.
Geurmarketing in kledingwinkels: hoe alles bij elkaar past
Een heel mooi voorbeeld van geurmarketing zijn kledingwinkels voor mannen en vrouwen. Beeld je eens in dat je een een fashionstore met alleen maar vrouwenkleding binnenwandelt, maar het ruikt er naar een typisch, zwaar mannenparfum. Dat plaatje klopt niet, toch?! Het geeft je een ongemakkelijk gevoel en je zal er snel weer buiten gaan.
Wandel diezelfde winkel binnen terwijl er een zachtere, vrouwelijke geur de ruimte omarmt en het beeld klopt meteen.
Enkele geuren die we vaak inzetten in kledingwinkels voor vrouwen zijn Myrthe en Tous Les Jours. Voor mannenkleding kiezen we eerder voor geuren zoals Wallstreet en Verso.
Een specifieke geur op elke afdeling
Bij onze klant A.S. Adventure gingen we nog een stapje verder en integreerden we geuren per afdeling. Zo hebben de afdelingen voor wandelschoenen en wintersport elk een specifieke geur die bij de producten past. Op deze manier creëert de zaak een totaalbeleving voor de klanten. Lees meer over geurbeleving bij A.S. Adventure in onze case.
Rust creëeren met geur
Geuren hebben invloed op ons gedrag. Zo hebben bepaalde geuren een rustgevende of kalmerende werking. Denk maar aan lavendel, jasmijn en eucalyptus.
Door rustgevende geuren in te zetten in ruimtes waar mensen makkelijk stress ervaren, kan je de gemoedsrust verbeteren en de stress wegnemen. Denk hierbij aan zorginstellingen zoals ziekenhuizen, wachtkamers bij dokters of tandartspraktijken.
Onze geurstalenmix “Calming Zen” bevat allerlei rustgevende geuren, zoals White Tea, Lavendel, Relaxation en Jasmine.
Etensgeuren beïnvloeden het koopgedrag
Herken je dat moment waarop je door de winkelstraten of over de markt loopt en opeens die heerlijke geur van versgebakken wafels ruikt? Je krijgt er misschien zelfs een beetje honger van…Maar vooral: goesting! En de kans dat je mee in de rij gaat staan bij het wafelkraam is opeens veel groter dan wanneer je de geur niet geroken had.
Het is dus vanzelfsprekend dat je het koopgedrag van mensen kan sturen met etensgeuren. Wil je meer aardbeien, chocolade of snoep verkopen? Zorg en dan simpelweg voor dat je deze geuren verspreid in de buurt van het product. Dit kan je toepassen in supermarkten maar ook op (vers)markten of bij eetkraampjes.
Benieuwd naar enkele cases met nog meer voorbeelden?
Advies over geurmarketing?
Heb je een specifieke vraag over geurmarketing of wens je graag bijkomende informatie?
Neem gerust contact met ons op.