5 misvattingen over geurmarketing

 Er wordt tegenwoordig veel gesproken over het versterken van de “beleving” in alle mogelijke commerciële ruimtes. Met andere woorden: ‘daar waar je klanten ontvangt’. Dan spreken wij meestal over audio, video, een koffietje (of een cava-tje) aanbieden, zorgen dat de belichting optimaal is en dat je je producten overzichtelijk uitstalt. Maar ook geuren passen perfect in dit plaatje. Alleen is dit nog vrij onbekend en is een eerste reactie soms eerder negatief. Onbekend is onbemind is hier wel het juiste gezegde…helaas.

Omwille van deze reden som ik je hierbij een aantal misvattingen over geurmarketing op. Kwestie van jouw benadering en evaluatie zo correct mogelijk te laten doen of geurmarketing voor jou interessant kan zijn…

1. Het verhoogt mijn omzet meteen.

Natuurlijk hopen wij dat allemaal en in uitzonderlijke gevallen lukt dat ook, maar geuren beïnvloeden vooral je gevoel van beleving en perceptie van de kwaliteit van de geleverde dienst of product, waardoor de omzetstijging zich pas op lange termijn realiseert. Dit kan effectief een verhoging geven van 5% en 10%. Echter moet je een beetje geduld hebben (zoals trouwens alle marketing acties zich pas op lange termijn manifesteren) vooraleer je het voelt aan je kassa resultaten.

Wil je echt korte termijn resultaten boeken dan zijn Direct Marketing Acties misschien wel nuttig voor jou. Hiervoor zou je afgeleide producten van je geurbeleving kunnen toevoegen aan je assortiment, zoals geurkaarsen (van je eigen geur in je winkel) of andere geurbelevingen voor thuis. Deze kan je zelfs verkopen of als geschenk geven bij een minimum bedrag van aankoop.

2. Geuren zijn niet goed voor mijn gezondheid.

Integendeel! Sommige geuren bevorderen zelfs je lichaam en geest. Ze kunnen bijkomend een kalmerend of opwekkend effect resulteren. Ook personeel kan meer geconcentreerd zijn werk verrichten.  In deze moderne maatschappij wordt bovendien alles heel streng gecontroleerd en dienen alle geuren (lichaams-, aroma- en sfeergeuren) over de hele wereld IFRA (International Fragrance Association) goedgekeurd te zijn. Deze standaard garandeert dan ook je gezondheid. Alle geurmarketing bedrijven moeten deze IFRA regels volgen en, naar mijn weten, doen ze dat ook. Er is dus maar 1 standaard.

Het grote verschil tussen een synthetische geur en een etherische geur is zijn effect op de werking van je organen. Etherische oliën kunnen er immers bijvoorbeeld voor zorgen dat je vertering wordt bevorderd, je slaapritme verbetert, enz…Echter kunnen etherische oliën ook veel schade aanrichten aan de werking van je lichaam. Dus goed opletten met welke etherische oliën je werkt!

3. Een etherische olie is gezonder dan een synthetische geur.

Dit is een veel voorkomende misvatting. Er zijn in de natuur immers veel schadelijke stoffen die je erg ziek kunnen maken. Soms is een gecontroleerde productie van een geur in een labo gezonder dan haar etherische olie variant met onzuiverheden er in. Bijna alle lichaamsparfums zijn synthetisch en dringen, zonder schade aan te richten, in je huid. Ze worden immers door de IFRA gecontroleerd en zijn dus niet schadelijk. Bovendien bestaan er geen “natuurlijke” geuren in de sector van geurmarketing. De houdbaarheidsdatum (om er maar 1 te noemen) zou niet lang genoeg zijn. Dit is dus een vals verkoop argument.

Zoals ik hoger in deze tekst reeds beschreven heb kunnen de juiste etherische oliën wel degelijk jouw gezondheid verbeteren, hetgeen synthetische oliën niet kunnen. Ik wil dus zeker het heilzame effect van etherische oliën niet tegenspreken of denigreren. Echter moet je ze met de nodige omzichtigheid gebruiken.

4. Geurmarketing is te moeilijk want welke geur zal 100% van de bevolking goed vinden?

Dat hoeft ook helemaal niet. Als je al 90% van de bevolking bereikt ben je erg goed bezig. Daarom kies je ook een identiteit, merk, doelgroep, uitstraling van je product om je – zorgvuldig gekozen- doelgroep zo intens mogelijk te bereiken. Hierbij selecteer je automatisch een gedeelte van de bevolking (en niet 100%), maar je maakt hierdoor wel een sterk merk! Hetgeen in deze tijden erg belangrijk is. Zonder keuzes te maken in je merkidentiteit ben je helaas een zwak merk en overleef je moeilijker.

Segmenteren is daarom belangrijk. En hoe meer je dit doet, hoe efficiënter en krachtiger je merk wordt. “Je moet weten dat hoe groter jouw doelgroep is, hoe moeilijker en kostbaarder het wordt om deze doelgroep te bereiken”.

5. De geur verspreidt zich alleen maar in dat hoekje waar een toestel staat.

Beweging van je personeel en klanten zorgen ervoor dat je altijd een evenredige verdeling krijgt van de intensiteit van de geur. De techniek van verneveling (niet verdamping of verstuiving!) zorgt automatisch voor een gelijkmatige verspreiding. Een integratie in een ventilatiekanaal versterkt echter wel nog meer de verdeling omdat de geur dan in de ruimte wordt verspreid via alle aanwezige ventilatieroosters. Meestal zijn die evenredig verdeeld in de ruimtes. Deze ventilatie/airco moet dan wel tijdens de 4 seizoenen op “on” staan…

Notitie: ontdek meer over onze geurtoestellen hier

Besluit

Vooraleer je beslist dat geurmarketing niet interessant is voor jou vind ik het belangrijk dat je dit zo objectief mogelijk benadert en met de juiste kennis evalueert. Ga niet te veel uit van eigen ervaringen of wat enkele mensen in je omgeving ervan vinden. Zoek naar professionele begeleiding waarbij de geurkeuze de belangrijkste stap is. Laat je daarbij niet misleiden door allerlei bewoordingen over de zuiverheid van de geuren, maar zorg dat ze IFRA goedgekeurd zijn.