De voordelen van geurmarketing

Geurmarketing is een marketingstrategie die inspeelt op het reukzintuig van mensen. Een zintuig dat je niet zomaar uit kan schakelen. Voor bedrijven zijn er heel wat voordelen aan geurmarketing verbonden. Zowel voor het bedrijf zelf als voor de klanten en medewerkers.

Voordelen van geurmarketing in verschillende sectoren

Geurbeleving kan in elke sector ingezet worden. Van retail tot horeca, events, garages, kantoorruimtes en meer. Belangrijk om te weten is dat de voordelen en effecten in elke sector kunnen verschillen.

Veel is afhankelijk van wat je juist wil bereiken. Natuurlijk moet ook het totaalplaatje kloppen. Daarom is het van groot belang dat je de juiste geur verspreidt met het juiste geurtoestel voor jouw specifieke ruimte.

Een te hoge of lage intensiteit zorgt ervoor dat de voordelen verloren gaan en je minder positieve effecten ervaart. Wil je zeker zijn dat alles tot in de puntjes klopt? Werk dan samen met een gespecialiseerd bedrijf om geurbeleving in te zetten.

Geurmarketing voor meer omzet

Voor veel bedrijven is dit ongetwijfeld het grootste voordeel van geurmarketing: het verhoogt je omzet. En dat kan tot wel 20% zijn! Natuurlijk is dit van verschillende factoren afhankelijk en moet de volledige marketingstrategie op punt staan.

Hoe verhoogt geurmarketing je omzet? Door geuren slim in te zetten, kan je het koopgedrag van klanten beïnvloeden. Eerst en vooral zorgt een aangename geur ervoor dat klanten langer in de winkel blijven, wat de kans op een aankoop aanzienlijk vergroot.

Geuren beïnvloeden emoties, roepen herinneringen op, … dit alles kan ervoor zorgen dat klanten zich comfortabeler voelen in de ruimte en meer connectie met het merk en de producten voelen. En iemand die zich tevreden en comfortabel voelt, koopt meer.

Daarnaast kan je geuren strategisch inzetten om de verkoop van specifieke producten te verhogen. In een supermarkt kan de geur van chocolade, aardbeien of versgebakken brood er voor zorgen dat deze producten meer verkocht worden. Doordat klanten het product ruiken, worden ze er meteen aan herinnerd hoe lekker ze het product vinden. Zo zijn ze sneller geneigd om de producten aan te kopen.

Merkidentiteit en -positionering versterken

Nog een voordeel van geurmarketing is dat je hiermee de identiteit en positionering van je merk op de markt kan versterken. Koppel een geur aan je merk!

Geuren roepen herinneringen op. Zo doen bepaalde geuren je vast meteen terugdenken aan je kindertijd of aan een leuke vakantie. Op deze manier zorg je er met geur ook voor dat mensen aan jouw merk of bedrijf denken wanneer ze de geur van jouw zaak ruiken, of eentje die erop lijkt. Mensen zijn 100x meer geneigd zich iets te herinneren als ze het geroken hebben, tegenover wanneer ze het enkel gezien of gevoeld hebben. 

Dit is ook de ideale manier om jezelf te onderscheiden van je concurrenten. Wat maakt dat mensen jouw zaak verkiezen boven die van je concurrent? Juist, in jouw zaak ruikt het heerlijk!

Wil je dit voordeel echt helemaal uitspelen? Laat dan een eigen merkgeur ontwikkelen! Eentje die je nergens anders vindt en die helemaal bij jouw bedrijf past.

Terugkerende, tevreden klanten

Klanten keren sneller terug naar een winkel waar ze een aangename ervaring hadden. Geur is daar natuurlijk ook een onderdeel van. Creëer een prettige omgeving voor je klanten en/of bezoekers zodat ze zich op hun gemak voelen. De volgende keer dat ze jouw product of dienst nodig hebben, zullen ze sneller geneigd zijn om terug te keren in plaats van naar de concurrentie te gaan. Op voorwaarde dat je product of dienst natuurlijk ook aan hun verwachtingen voldeed natuurlijk. Dit is dan ook een groot voordeel aan geurmarketing.

Concentratie en humeur van werknemers verbeteren

Door geur in te zetten op kantoor kan je er voor zorgen dat je medewerkers zich energieker en gelukkiger voelen en zich beter kunnen concentreren. Dit bevordert de werksfeer en het werk dat ze afleveren. Als dat geen mooi voordeel van geurmarketing is!

Bepaalde geuren staan erom bekend dat ze de concentratie bevorderen. Denk aan citroen, limoen, lavendel, munt, eucalyptus, … Een vleugje van deze geuren in de kantoorruimte kan een groot verschil maken.

Tip: onze sample mix “Master your mind” zit boordevol van deze geurtjes!

 

Test het zelf

Zoals je ziet zijn er veel voordelen aan geurmarketing verbonden. Wil je deze graag zelf ervaren? Dat kan! Met onze testmaand kan je één maand lang testen of geurmarketing iets voor jou is.

Advies over geurmarketing?

Heb je een specifieke vraag over geurmarketing of wens je graag bijkomende informatie?
Neem gerust contact met ons op.