Beleef en ervaar het verschil met geurmarketing

Geurmarketing, de nieuwe trend in Retail

Geurmarketing is een sterk groeiende trend in de retail sector. Waarom?

Omdat klantenbeleving in retail centraal staat en geuren een ontzettend krachtige impact hebben op de klantenbeleving. Het is zelfs een bewezen feit dat een frisse, aangename geur klanten langer doet blijven in de winkel.

Geurmarketing Retail

Waarom hebben ‘geuren’ dan zo een sterke invloed op de klantenbeleving, en niet muziek of visuele elementen?

Omdat geuren het enige zintuig zijn die rechtstreeks sterke invloed hebben op onze emoties. Daarbij kunnen geuren onmogelijk genegeerd worden. Je kan niet kiezen om “niet te ruiken”.

En als geuren onze emoties beïnvloeden, beïnvloeden ze ons koopgedrag en klantenbeleving.Dat is waarom geurmarketing zo een opmars geniet in de retail.

Benieuwd naar de wondere wereld van Geurmarketing? Lees verder.

 

Geuren beïnvloeden het winkelgedrag

Een winkel die gebruik maakt van onze 5 zintuigen zorgt voor een totaal beleving van het winkelen. Onze zintuigen hebben namelijk impact op onze emoties. En die emoties stimuleren de winkelervaring, alsook de wil om te kopen. Vanwege die reden is het eigenlijke doel van geurmarketing om onze emoties in de winkel te sturen, specifiek volgens de reukzin.


Er zit geen filter tussen onze neus en onze hersenen, je kan dan ook niet beslissen om iets niet te ruiken.”

– Patrick Castelain, zaakvoerder en oprichter Scents, het eerste Geurmarketingbedrijf in België


Geurmarketing is dus een manier van marketing waarbij geur subtiel wordt ingezet op het verkooppunt. Het meer algemene doel van marketing met geuren is de merkbeleving, merkperceptie of productbeleving versterken. Zo zorgt geurverspreiding ervoor dat wij ons tijdens het winkelen prettig, positief en ontspannen voelen. Het ruiken van geur kan ons humeur dan ook een flinke boost geven.

Het principe van geurmarketing is echter niet nieuw. In 1973 introduceerde Kotler het begrip ‘atmosfeer’ als de inspanning die nodig is om emotionele effecten te triggeren zodat de aankoopkans verhoogt in de aankoopomgeving. Zo zijn de omgevingsfactoren belangrijke schakels geworden.

Ons winkel- en koopgedrag verandert voortdurend. Zo was winkelen vroeger een functionele bezigheid en nu een ontspanning. Nu is de juiste winkelsfeer één van de belangrijkste omgevingsfactoren die een grote rol spelen in de retail sector.

 

Het belang van de juiste geurkeuze

Een aangename geur ervaren, dat is waar het dus om draait! De unieke geur die de beleving van het product/merk versterkt. Heel wat winkeleigenaars raken het erover eens dat geurbeleving een krachtige meerwaarde biedt. Het is dus veel meer dan een mooie inrichting en een aangenaam muziekje.

De juiste geur kiezen is erg belangrijk. Het draait rond het vinden van net die geur die je merkidentiteit en doelgroep het meest aanspreekt. Daarbij is de juiste geurkeuze ook afhankelijk van factoren zoals je concept, interieur, doelgroep, enz. Het is dus meer dan alleen een geurtje kiezen dat je zelf goed vindt!


Elke geur heeft zijn eigen individuele karakter. Zo maakt sinaasappel je blij terwijl lavendel een kalmerende uitwerking heeft. De juiste geur vinden is dus geen makkelijke opdracht. Zeker niet wanneer geursamenstellingen gebruik maken van meerdere ingrediënten.

Geuradviseurs kunnen je makkelijk helpen bij deze moeilijke opdracht. Zij geven je richtlijnen en schatten in welke geur het meest interessant is voor jouw winkel. De boodschap hier is goed luisteren naar de geuradviseurs en niet zomaar afgaan op je eigen voorkeuren.

 

De psychologische invloed van geuren

Elk geuringrediënt maakt iets anders los bij de klant. Zo doet bijvoorbeeld de chocoladegeur consumenten meer kopen. Geuren hebben een groot effect op ons gedrag. Zo blijkt uit onderzoek van professor Henk Aarts, geurpsycholoog aan de universiteit van Utrecht, dat een citroengeur je aanzet tot schoonmaken en agressieve geuren je aan viezigheid doen denken of zelfs kwaad maken.

Wandelen over de markt is een uitstekend voorbeeld van hoe je Geurmarketing kan waarnemen. Je ruikt de geur van een wafelkraam vaak niet, maar eens je het opmerkt, begin je honger te krijgen. Het verlangen naar een wafel is ontstaan vanwege de geur van verse wafels.

Dit geldt ook voor de geur van een verse pot koffie of vers brood. Het stimuleert je om sneller een gebakje te kopen.

Het vinden van de juiste geur bepaalt mede de kracht van Geurmarketing!

 

De impact van Geurmarketing op het koopgedrag

Geurmarketing behoort tot de sterkste trigger die mensen aanzet tot kopen. Het laat een positieve indruk na bij de mensen. De voordelen van Geurmarketing zijn:

Verhoging perceptie productwaarde

Een aangename geur in een winkel heeft een positief effect op het koopgedrag. Uit onderzoek blijkt dat de productwaarde verhoogt in een geparfumeerde winkel.

Geur bepaalt de gemoedstoestand

Het ruikzintuig is verbonden met het limbisch stelsel waarmee we voelen, herinneren, begeren en waarvan we gemotiveerd raken. Geuren kunnen positieve en emotionele reacties opwekken. Dit kan een positief effect hebben op irritatie, stress, depressiviteit en apathie, en kunnen positieve emoties zoals geluk, sensualiteit, ontspanning en stimulatie verhogen. (Stephen Warrenburg en Gary E. Schwartz)

Hogere klanttevredenheid

Door het parfumeren van een ruimte en de geurbeleving centraal te plaatsen, voelen klanten zich prettiger wat automatisch in langere bezoeken resulteert. Op lange termijn gaan klanten vaker terugkomen naar de geparfumeerde winkel.

Geur stimuleert spontane aankoopbeslissingen

Geurmarketing speelt subtiel in op de klanten. Supermarkten gebruiken de geur van vers brood om de zin naar gebakjes te vergroten.

Geurmarketing verhoogt uw omzet

Verschillende studies tonen aan dat Geurmarketing de omzet met 5 tot 10% kan verhogen.

Geurverspreiding brengt u de juiste atmosfeer

Een aangename geur stelt klanten op hun gemak. In een rustige omgeving verblijven klanten langer en komen ze ook sneller terug.

Conclusie

Geurmarketing opent heel wat deuren in de Retail. Onbewust komen klanten in contact met geuren die je doen herinneren aan positieve emoties. Het creëren van de juiste atmosfeer versterkt de klantbeleving en de merkbeleving met als resultaat een stijging van de omzet.

Ook benieuwd naar de impact van een geurmachine in jouw winkel? Vraag een gratis offerte aan.

Interessante artikels:

Geurmarketing alles wat je moet weten

De commerciële impact van Geurmarketing in Winkelruimtes.

Wat is een Geurmachine? En waarvoor wordt het gebruikt?

 

Geschreven door Eveline Rylant

Benieuwd naar wat Geurmarketing kan betekenen voor jouw zaak?

Krijg meteen gratis advies van onze Geurexperts: