Geurmarketing
Geurmarketing is een onderdeel van de moderne marketingstrategie van steeds meer bedrijven. Het maakt deel uit van de sensorische marketing: marketing die inspeelt op de 5 zintuigen van mensen.
Wat is geurmarketing?
Geurmarketing, ook wel geurbeleving genoemd, is een marketingtool waarmee bedrijven de klantbeleving en merkidentiteit versterken. Door geur in een ruimte te verspreiden, creëer je een bepaalde sfeer. De juiste geurkeuze kan er daarom voor zorgen dat mensen zich comfortabel voelen in de zaak, dat ze het merk linken aan een positieve ervaring.
Hoe werkt geurmarketing?
Geuren hebben invloed op het gedrag en de emoties van mensen. Ze hebben een directe invloed op ons humeur en hebben de kracht om herinneringen en associaties op te roepen. Geurmarketing zet die kracht van geuren in om de beleving van klanten in commerciële ruimtes te verbeteren. Doordat een ruimte aangenaam ruikt, blijven mensen langer in de winkel. Geurmarketing zorgt daarnaast ook voor merkherkenning.
Met een geurtoestel wordt geur verspreid in de ruimte. Dit gebeurt op een subtiele manier, zodat er precies voldoende geur aanwezig is en klanten de geurmarketing niet als storend ervaren. De geur en intensiteit worden onder andere afgestemd op basis van jouw voorkeuren, het type zaak en de grootte van de ruimte.
Geurmarketing, waarom?
Er zijn verschillende redenen om geurmarketing in te zetten in je bedrijf. Zowel voor werknemers als klanten en het bedrijf zelf zijn er heel wat voordelen. Het is ook een uitgewezen manier om jezelf te onderscheiden van je concurrenten. Geurmarketing neemt toe in populariteit, maar heel wat bedrijven zetten er nog niet op in. Een gemiste kans…
Voordelen voor bedrijven
Als bedrijf haal je heel wat voordeel uit geurmarketing. We sommen de belangrijkste voordelen voor je op:
- Zorgt voor een grotere klanttevredenheid
- Verhoogt de loyaliteit van je klanten
- Versterkt je merkidentiteit
- Verbetert je merkpositionering
- Verhoogt je omzet
Voordelen voor klanten
Natuurlijk zijn er ook voor de klant voordelen verbonden aan geurmarketing. Een aangename geur zorgt ervoor dat ze zich comfortabel en tevreden voelen. Het kan een positieve invloed hebben op hun humeur en dat heeft natuurlijk ook alleen maar voordelen voor het bedrijf.
Tevreden klanten
%
Meer omzet
Voordelen voor werknemers
Niet alleen de gemoedstoestand van klanten wordt beïnvloed, ook die van werknemers. Bepaalde geuren kunnen bijvoorbeeld ook het concentratievermogen verhogen. Op deze manier wordt geurmarketing ook ingezet in bedrijven waarbij geen rechtstreeks klantencontact is. Ook op kantoor werkt het!
Geurmarketing voor bedrijven
Wil je als bedrijf graag geurmarketing toevoegen aan je marketingmix, dan heb je daar een ervaren partner bij nodig. Op deze manier ben je er zeker van dat je geurmarketing correct inzet en er enkel maar de vruchten van plukt. Er komt heel wat bij kijken.
Waar moet je op letten als je als bedrijf geurmarketing wil implementeren?
- De keuze van een geurtoestel: dit moet geschikt zijn voor de oppervlakte van jouw ruimte.
- De geurkeuze: natuurlijk is geurkeuze een subjectief gegeven, want niet iedereen heeft dezelfde voorkeuren. Het is echter belangrijk om een geur te kiezen die aansluit bij jouw merkidentiteit.
- Onderhoud van je geurtoestel: de geurolie die je vernevelt, moet tijdig aangevuld worden. Je wil niet plots zonder geur vallen. Ook wanneer er problemen zijn met je toestel, heb je iemand nodig die hem voor jou kan herstellen of vervangen.
Voorbeelden van geurmarketing
Geurmarketing wordt in verschillende sectoren ingezet. In supermarkten ruik je op de broodafdeling bijvoorbeeld de geur van versgebakken brood. Deze geur doet ons denken aan vroeger, aan de warme bakker en aan de lekkere smaak van knapperige, versgebakken broodjes. Daarnaast wekt hij een hongergevoel op. De combinatie van deze twee associaties, zorgt ervoor dat er meer brood gekocht wordt.
Een ander bekend voorbeeld van geurmarketing is het gebruik van kalmerende geuren in casino’s. Dit zorgt ervoor dat casinospelers zich meer op hun gemak voelen, er minder discussies ontstaan en spelers langer doorspelen.
Geurmarketing in verschillende sectoren
Advies over geurmarketing?
Heb je een specifieke vraag over geurmarketing of wens je graag bijkomende informatie?
Neem gerust contact met ons op.